Zoals voor veel beroepen geldt, zul je ook als docent
Italiaans af en toe je kennis moeten bijspijkeren. Je kennis van de Italiaanse
taal, maar ook je kennis van lesmethoden en onderwijstechnieken. En waar kun je
dat als docent Italiaans beter doen dan in Italië? Daarom hebben we dit jaar deelgenomen aan het programma
Tendenze Toscane, aan de Università per Stranieri in Siena, in hartje Toscane.
Een week lang werden wij onderworpen aan deskundige professori op het gebied van de Italiaanse taal en cultuur.
De cursus werd ingeleid door de rector van de
universiteit die ons bewust maakte van onze belangrijke rol als ambassadeur: wij
docenten zijn degenen die de Italiaanse taal en cultuur moeten verspreiden in
de rest van de wereld! En aan deze ‘zware’ taak wijden wij ons elke dag weer
vol plezier en voldoening.
De cursus was echter niet zozeer ingericht om
kant-en-klare lesprogramma’s of -technieken aan te bieden, maar wilde met name
handvatten aanreiken voor het invullen van onze lessen: zij geven ons de ingrediënten,
maar wij maken er ons eigen gerecht mee!
Tijdens de eerste les gingen we meteen van start met een
paar pittige onderwerpen van de Italiaanse grammatica. Het Italiaans is niet
alleen een mooie, maar ook een vrij complexe taal. Gelukkig niet zo ingewikkeld
als het Nederlands, maar een aantal onderwerpen - zoals het gebruik van
werkwoordtijden en voornaamwoorden - kan wel wat extra aandacht gebruiken. De
les was niet bedoeld als grammaticales – wij kennen de grammatica inmiddels van
haver tot gort -, maar leerde ons hoe we deze onderwerpen het beste aan de student
kunnen overbrengen. Andere taalkundige onderwerpen die aan bod kwamen waren oefeningen
voor het uitbreiden van het lexicon, het gebruik van woordspelletjes en
methodes om de spreekvaardigheid van de student te bevorderen.
Maar als docent Italiaans moet je natuurlijk niet alleen
kennis hebben van de taal en de grammatica, je moet ook vertrouwd zijn met de
cultuur. Veel culturele aspecten komen tot uiting via de taal en veel
taalkundige aspecten ontstaan uit een culturele achtergrond. Dus worden er
tijdens een opfriscursus voor docenten ook lessen over cultuur gegeven. En als
je je kennis van de Italiaanse taal en cultuur opfrist worden er dan natuurlijk
onderwerpen aangesneden als: cinema, musica,
vino, letteratura. Hoe kun je als docent deze onderwerpen gebruiken bij het
lesgeven in de Italiaanse taal? Hoe kan de studenten deze aspecten gebruiken
bij het leren van de Italiaanse taal? Films kijken, muziek luisteren,
literatuur lezen: al deze elementen kunnen het leerproces bevorderen. Maar
behalve het middel kan het ook het doel zijn: wat een geweldig gevoel moet het
zijn als je als student Italiaans ineens al die mooie liedjes begrijpt, die
mooie verhalen, die mooie taal!
Natuurlijk staat de Italiaanse cultuur ook bekend om eten
en drinken. Erg interessant was dan ook de wijnproeverij bij de Enoteca
Italiana met een les over teksten op het etiket op de achterkant van
wijnflessen. Maar ook natuur, architectuur en stedenbouw ging niet onopgemerkt
voorbij: we deden dus ook een giro
turistico door het historische centrum van Siena en het mooie Toscaanse
landschap, een zeer inspirerende omgeving.
Al met al was het een leuke en leerzame cursus, die
ervoor heeft gezorgd dat we vol nieuwe ideeën zitten voor het komende
schooljaar. Zo worden onze cursussen Italiaans wellicht nog boeiender en
leerzamer! Woon je in de buurt van Utrecht en wil je bij ons Italiaanse les
volgen? Kijk dan op de websitevan de
Volksuniversiteit Utrecht en schrijf je in!
Geschreven met Mara Schepers
Geen opmerkingen:
Een reactie posten