dinsdag 8 september 2015

Op naar Puglia

Eind 2013 ging ik voor het eerst naar Puglia, om te tolken voor een vastgoedondernemer die daar projectontwikkeling wilde doen. Dat leek ons een goed idee, Puglia was nog redelijk onontdekt. Maar daar komt nu al verandering in. Ineens hoor en lees ik overal verhalen van mensen die in Puglia zijn geweest. Zelfs mijn opticien ging er dit jaar heen. Puglia is hot (zeker in augustus)! Ook wij zakten af naar de hak van de laars voor een vakantie die, zoals een echte vakantie betaamt, natuurlijk veel te kort was. Maar in twee weken hebben we een hoop mooie dingen gezien en gedaan.

Een bruiloft zoals je alleen in Zuid-Italië ziet

Onze keuze voor Puglia werd eigenlijk bepaald door een externe factor. Een Italiaanse vriend van ons ging namelijk trouwen met zijn Poolse aanstaande. In Carovigno, met een feest in Monopoli. Dat werd de uitvalsbasis voor de eerste week. Onze vakantie begon meteen goed met een bruiloft zoals in Zuid-Italië gebruikelijk is: een ceremonie in de kerk en daarna eten, eten, eten. Er was een antipasti-buffet in de tuin, met tafels langs een zwembad. Daarna een diner met twee pastagerechten en een hoofdgerecht met vis, dat om 1 uur 's nachts werd geserveerd, en een buffet met dolci waar menig zoetekauw u tegen zegt, naast natuurlijk een knoert van een bruidstaart. Tussendoor werd er gedanst en werden we getrakteerd op een ware traditionele pizzica. We lagen niet voor 4 uur op bed.

Rond Monopoli is genoeg te beleven

We opereerden dus vanuit Monopoli en hadden in onze nabije omgeving een heleboel mooie plekjes om te ontdekken: Polignano a Mare, Ostuni, Alberobello en Monopoli zelf. Allemaal prima te berijden met een huurauto. Polignano a Mare deden we op zondag aan. Dat was niet zo'n goed idee. Het zo idyllische strand tussen de hoge kliffen was bezaaid met mensen en parasols. Augustus is de vakantiemaand van de Italianen en dat merk je. Bovendien was het erg warm om actief de toerist uit te hangen. Maar we gingen in augustus, omdat die vriend van ons ging trouwen. Gelukkig hadden we een zalig strandje op loopafstand van het appartement, waar we aan het eind van de dag in alle rust konden afkoelen. We deden wel meer wonderschone stranden aan, maar daar wijd ik een ander blog aan. Polignano a Mare moet je in elke geval bezoeken vanwege de prachtige kustlijn en de onbeschrijflijke kleur van het water:

Een ritje door de Valle d'Itria is adembenemend

Alberobello wilden we niet missen. Een beetje een gebaand pad, maar we wilden het werelderfgoed met eigen ogen zien. Overal in de omgeving staan wel trulli, maar zo een heleboel bij elkaar maakt een heel bijzonder plaatje. De witte ronde huisjes met hun kegelvormige stenen daken werden gebouwd door de boeren uit Acquaviva die zich in de vijftiende eeuw in dit gebied vestigden. Nu zitten er met name souvenirwinkels en (gratis toegankelijke) 'museumpjes' in. Voor een euro kochten we een kaartje met uitleg over de symbolen en versiersels op de trulli, die de band tussen mens en God verbeelden. Net een soort speurtocht. Er waren ook dakterrassen met toffe uitzichten en kleine verlaten straatjes waar even niemand was. Indrukwekkend was vooral ook de kerk van Sant'Antonio, helemaal in 'trullistijl gebouwd':

Na Alberobello reden we naar Ostuni, een heerlijke route dwars door de Valle d'Itria. Onderweg kwamen we Cisternino en Locorotondo tegen, maar enkel vanwege tijdgebrek reden we door. Puglia is te groot voor twee weken vakantie. Maar de route zelf maakte veel goed. Ostuni zelf is letterlijk oogverblindend. Door de witte kalk, die vroeger moest beschermen tegen de pestepidemie, wordt het stadje ook wel la città bianca, de witte stad genoemd. Je kunt er heerlijk ronddwalen. En wanneer je de stad uitrijdt, kun je zomaar dit uitzicht tegenkomen:

Matera is een magische plek

Wat we ook niet wilden missen was een dagje Matera (nog meer werelderfgoed in Italië!), net buiten de grens van Puglia in de regio Basilicata. Daar hadden we zulke goede verhalen over gehoord en in de boekvertaling die ik net voor mijn vakantie inleverde, ging het er ook al over. Ik moest het gewoon met eigen ogen zien. Het was fantastisch. Die combinatie van indrukwekkende stadsarchitectuur en overweldigende natuur maakt het plekje tot iets onvoorstelbaars. Ik kom er nog op terug.

Volop genieten in Salento

De tweede week hadden we een airbnb'tje in Gallipoli en vandaaruit bezochten we o.a. Lecce, Nardò, Otranto en Santa Maria di Leuca, en zagen we een heleboel mooie stranden en kustlijnen. Het was er warm, maar aangenaam. In twee weken kun je een hoop zien en met een huurauto kom je een heel eind. Op deze kaart kun je zien wat wij zoal deden. De komende weken zal ik proberen de mooiste plekjes wat meer toe te lichten, maar de vakantie is voorbij en er wacht een nieuwe boekvertaling.  Ga in elk geval zelf een keer naar Puglia. Het is zo de moeite waard!